Lessuggesties

O Mundo

O Mundo zijn prentenboeken met dat tikkeltje meer. Haal de wereld in de klas door met deze boeken te werken, ze zijn immers geschikt voor alle leeftijden! Op de website van O Mundo kan je deze prentenboeken terugvinden MET (gratis) kant en klare lessugestie. Website:

https://omundo.be/lestips 

Cavaria

Mederwerkers van Cavaria ontwikkelden volgende website: www.schooluitdekast.be. Deze website biedt kant en klaar materiaal aan dat leerkrachten gratis kunnen raadplegen. Op de website vindt u ondere andere boeken met bijhorende lessugestie terug. 

Lessuggestie: diverse gezinssituaties

Via deze website kunnen leerkrachten eigen lessuggesties insturen (via contact) of lessuggesties van andere leerkrachten raadplegen (in opstart - beginnende website). Ook wij hebben een eigen lessuggestie en stellen deze ter beschikking op deze website. De lessuggestie wordt hieronder kort geschetst. Voor meer informatie kan steeds contact opgenomen worden. 

Lessugestie: "Bij mij thuis, anders dan bij jou?!"

In elke klas komen verschillende gezinssituaties voor. Denk maar aan bijvoorbeeld éénoudergezinnen, een gezin met twee mama's, adoptie, ... Ontwijk deze diversiteit niet en haal deze naar de klas. Met deze lessuggestie komen allerlei gezinssituaties op een speelse manier aan bod. 

1) Start met het voorlezen van volgend boekje: "Bil en Wil, vrienden voor altijd" van Rindert Kromhout en Jan Jutte. Dit is een kort verhaal over twee mannen die vrienden zijn. Onderliggend in het verhaal: de twee vrienden zien elkaar graag. Dit verhaal leidt de les in. 

2) Verdeel vervolgens de kinderen in groepjes. Kleine groepjes van drie à vier leerlingen zijn het meest ideaal. Elk groepje krijgt een materiaaldoos en gaat zelfstandig aan de slag (na uitleg van het spel). De materiaaldoos bestaat uit het boek: "Bij mij thuis" van Sara Kroos en Bianca bloemen. In de speldoos zitten ook wasspelden waarop personen afgebeeld staan (vb. een jongen, een gekleurd meisje, ...). De leerlingen lezen het boekje waarin verschillende gezinssituaties uitgelegd worden. Vervolgens stellen zij met de wasspelden het gezin samen dat bedoeld wordt. 

3) Wanneer alle groepjes klaar zijn worden de bordkaarten aan bord gehangen. Deze bordkaarten zijn de termen die aan bod komen (vb. adoptiegezin, éénoudergezin, ...). Op bord worden ook foto's gehangen. Aan de kinderen om de juiste foto bij de juiste term te hangen. 

4) De kinderen krijgen de kans (om met een foto) over hun eigen gezinssituatie te vertellen. 



Filmpje: gender

Dit filmpje kan je gebruiken aan het begin van een les, of om een debat te openen. Om samen hierover in gesprek te gaan. Het is een Engels filmpje, maar je kan de tekst hier onder vinden om uit te delen aan de leerlingen, zodat ze mee kunnen volgen wat er gezegd wordt.

Het filmpje gaat over een vader die het niet goed vindt dat zijn zoon met een barbie speelt. Zijn vrouw is hertrouwd met een vrouw. Je komt hier in contact met diverse gezinssituaties en een jongen die graag met een barbie speelt.

Filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=XWEy50AdmqU  (1:24)


Tekst: 

Susan & Carol: Heey, heey
Ross: Hier is mijn jongen, hier is mijn jongen! En hier is zijn... barbie.
......
Ross: Wat doet mijn zoon met een barbie?
Carol: Hij heeft het zelf gekozen in de speelgoedwinkel, hij vindt het super! 
Susan: Hij draagt het overal mee. Het is als een dekentje, maar dan met skibotten en een hoedje.
Ross: Ja, het is schattig. Waarom, waarom heeft hij het ook al weer?
Susan: Dus hij heeft een pop, dat is toch geen ramp? .. Tenzij, jij bang bent dat hij hierdoor in de showbusiness terechtkomt?!
Carol: Of komt het door het feit dat hij is opgevoed door twee vrouwen?
Ross:.... Weet je wat, het is wel oke. Als jullie de barbie goed vinden, dan vind ik het ook goed.

...

Ross: Geef papa de barbie, geef me de barbie. Oke, wil je niet liever spelen met de auto? "broemmm" of met de dinosaurus? (doet dino geluid na) 
Rachel: Ross, je bent zo zielig, waarom kan je zoon niet gewoon met zijn pop spelen?!


Kaartspel: diversiteit


Het doel van het spel is om kinderen met elkaar te laten praten, in dialoog te gaan met elkaar, over diversiteit bij zichzelf. Dit helpt om meer respect en begrip voor elkaar te ontwikkelen. Het spel gaat over de volgende thema's:

- etniciteit
- sociale klasse
- levensfase
- talent/beperking
- religie
- sekse/gender
- seksuele identiteit
- (beroeps)socialisatie

Het spel heeft verschillende doeleinden:

- kennismakingsspel

- discussie op gang te brengen

- inzicht te krijgen in de maatschappij van nu


Het spel is geschikt voor de 3e graad en kunt u terugvinden op volgende website

Stellingenspel: diverse gezinssituaties 

Werkvorm: wat is een stellingenspel? 

Het spel gaat als volgt, de leerkracht leest een stelling voor aan de klas. Nadat de stelling gelezen is mogen de leerlingen een kaartje in de lucht steken. Een groen voor als ze akkoord gaan met de stelling, een rood wanneer ze niet akkoord gaan (variant: de leerlingen die het eens zijn, gaan links staan. Wanneer je het oneens bent, ga je rechts staan). 

Vervolgens kan je leerlingen laten verwoorden waarom ze voor een bepaalde kleur/kant gekozen hebben. Hieruit kan dialoog ontstaan (klasgesprek). 

Afspraken

De leerlingen hun rood en groene kaartjes liggen voor hun op de bank. Ze mogen het kaartje van hun voorkeur pas nemen en in de lucht steken als de leerkracht het teken geeft. Op die manier worden de leerlingen niet beïnvloed door de antwoorden van de medeleerlingen. 

Doel van stellingenspel

- realistische kijk op de wereld creëren 

- openstaan voor het onbekende en dit bespreekbaar maken 

- eigen mening vormen en openstaan voor mening van anderen (eventueel eigen mening aanpassen)

Stellingen

Hieronder een lijstje van stellingen waarmee u aan de slag kan in de klas: 

  • Het is beter voor een kind als hij/zij zowel een mama als een papa heeft. 
  • Kinderen met twee mama's hebben het moeilijk om vrienden te maken omwille van hun thuissituatie.
  • Een kind met twee papa's mag geen cadeau maken in de klas voor moederdag.
  • Twee vrouwen/mannen mogen niet verliefd worden op elkaar.
  • Twee vrouwen/mannen mogen een kind adopteren. 
  • Kinderen die twee mama's/papa's hebben missen een papa/mama.
  • Kinderen die twee mama's/papa's hebben zijn raar, vreemd, anders dan ons.
  • Een vrouw die verliefd is op een andere vrouw moet je anders behandelen.
  • Een leerkracht die een partner heeft van hetzelfde geslacht is een minder goede leerkracht.
  • Een kind met één mama en één papa is gelukkiger dan een kind met twee papa's of twee mama's. 


©2017 YOGA. Arena 255, Amsterdam, 1213 NW
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin